Khamis, 28 Mei 2009

Memorandum Untok Pembaikan Sistem Pendidikan Nasional

Diambil dari blog saudara Kassim Ahmad.

1. Pelajaran Bahasa Kebangsaan, Bahasa Ibunda dan Bahasa-bahasa Lain

Tiga tahun pertama di sekolah perlu ditumpukan kepada pengajaran Bahasa Kebangsaan, dan Bahasa Ibunda (bagi murid-murid bukan-Melayu). Bahasa Inggeris sebagai bahasa asing yang terpenting diajar pada tahun ketiga. Amalan sekarang mengajar Bahasa Inggersi dari tahun pertama telah menenggelamkan Bahasa Kebangsaan/Bahasa Melayu. Ini salah dan harus diperbetulkan segera.

2. Pelajaran Bahasa-bahasa selain Inggeris

Bahasa-bahasa asing, selain Inggeris, (Arab, Tamil, Mandarin, Perancis, Jerman, Rusia dan lain-lain) boleh diajar dari Tingkatan III selama 2 tahun. Tujuan pelajaran bahasa-bahasa ini untuk mendidik mereka yang ingin melanjutkan perlajaran yang memerlukan bahasa-bahasa ini, atau yang ingin memasuki Perkhidmatan Diplomastik. (Bahasa-bahasa Mandarin dan Tamil diajar untuk menggalakkan perpaduan kaum di Malaysia.)

sambungan ->

3 ulasan:

eddie dewanaga berkata...

yg musykilkan gua, kenapa masa mahathir mula2 bikin ini kempen, takde sapa yg bising2...???

gua memang tak penah setuju... murid2 luar bandar tonggang terbalik, satu haram benda pun diorang tak faham...

apa ajela berkata...

aku setuju memorandum perkara yg ke 5. Hapuskan Campur-tangan Politik dalam sistem pendidikan nasional kita..

anak-anak kita bukannya bahan untuk di ujikaji sesuka hati !!

lanterajiwa berkata...

sewajibnya SEMUA sosok yang bergelar MANUSIA sudah lancarkan 'serangan' bagi menstrukturkan semula sistem pendidikan kita... jangan harap kepada orang dan badan-badan tertentu sahaja... pihak berkuasa pun cukup-cukuplah dengan agenda politik... jangan sampai bila ada anak pak menteri yang tercicir baru nak patah ke pangkal...